Wiek przedszkolny jest tym okresem w życiu człowieka , w którym najtrwalej kształtują się aktualne i przyszłe zachowania dotyczące przestrzegania zasad bezpieczeństwa. Małe dzieci nie zawsze zdają sobie sprawę ze skutków niewłaściwego zachowania się na jezdni .Dlatego zadaniem nauczycielek jest przygotowanie naszych podopiecznych do samodzielnego uczestniczenia w ruchu drogowym z zachowaniem i przestrzeganiem elementarnych przepisów ruchu. Nasze przedszkole realizuje „Program profilaktyki zdrowotnej”, gdzie wychowanie komunikacyjne jest szczególnym i ważnym jego elementem. Treści tego wychowania dzieci poznawały w różnych okolicznościach, począwszy od zajęć dydaktycznych odbywających się w przedszkolu, a także w sytuacjach naturalnych podczas wycieczek na „skrzyżowanie”. Każde wyjście poza teren przedszkola jest również wykorzystywane, jako „lekcja” powtórzeniowa i utrwalająca zdobyte wiadomości na temat prawidłowego poruszania się po drogach, przechodzenia przez jezdnię oraz odczytywania niektórych znaków drogowych. W naszej miejscowości nie ma sygnalizacji świetlnej, dlatego podczas zajęć dydaktycznych nauczycielki wykorzystywały odpowiednie środki dydaktyczne, głównie sygnalizator świetlny i różnego rodzaju klocki, z których można zbudować fragment miejskiego ruchu ulicznego. Organizowane były zajęcia plastyczne, gdzie dzieci różnymi technikami, pobudzając swoją wyobraźnię i twórczą aktywność miały za zadanie wykonać prace podsumowujące zdobytą wiedzę na zajęciach. Nasza płytoteka przedszkolna posłużyła nam w nauce piosenek o tematyce bezpieczeństwa na drogach. Aby jeszcze bardziej przybliżyć dzieciom wyżej wymienioną tematykę, dnia 3 XI.2005. został zaproszony do przedszkola funkcjonariusz policji. W tym spotkaniu brały udział trzy grupy „zerówek” ,a także dzieci młodsze. Pan policjant zaprezentował dzieciom swój mundur oraz elementy jego wyposażenia: pałkę, broń i kajdanki, które wzbudziły duże zainteresowanie i emocje wśród dzieci. W trakcie rozmowy funkcjonariusza policji z dziećmi zostały utrwalone zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym w następujący sposób - pan policjant pyta, dzieci odpowiadają. Nasi wychowankowie dowiedzieli się też, jak radzić sobie w sytuacjach trudnych np. zgubienia się w tłumie, w czasie pożaru i w kontakcie z nieznajomymi. Tutaj dzieci zrozumiały, że właśnie pan policjant jest taką osobą, do której można się zwrócić o pomoc. Realizowane w miesiącu wrześniu i październiku wychowanie komunikacyjne miało nie tylko wzbogacić wiedzę o bezpieczeństwie, ale i kształtować „odpowiedzialność” za własne bezpieczeństwo.
Nauczycielka
Grażyna Cieplińska