Na zaproszenie Lokalnej Organizacji Turystycznej KOCIEWIE oraz przy współpracy Urzędu Miasta w Tczewie 23 kwietnia w Fabryce Sztuk odbyła się inauguracyjna konferencja warsztatowa realizowana pod egidą Polskiej Organizacji Turystycznej. Dwuletni cykl szkoleń rozpoczął się w województwie pomorskim, gdzie turystyką zarządza przodująca w kraju Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna. Na zaproszenie stołecznego, gdańskiego, tczewskiego i kociewskiego partnera przybyło kilkudziesięciu gości z Polski, Pomorza i Kociewia.
Cykl „Wiedza, produkt i współpraca kluczem do sukcesu” to realizacja w nowej formie współpracy pomiędzy ogólnie pojętym środowiskiem turystycznym i konkretnie zdefiniowaną branżą tej ważnej gałęzi gospodarki.
Rozpoczynający spotkanie Jacek Janowski, Wicedyrektor Departamentu Współpracy Regionalnej POT i Krystyna Hartenberger-Pater, dyrektor Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, stwierdzili zgodnie, iż trójstopniowy system zarządzania POT-ROT-LOT świetnie realizuje się właśnie na Pomorzu. Połączenie tego łańcucha z debatą, „w której udział biorą przedstawiciele instytucji zajmujących się tworzeniem produktu, jego komercjalizacją oraz promocją na szczeblu regionalnym i lokalnym, to doskonała okazja do wymiany myśli i konstruktywnej dyskusji uwzględniającej potrzeby wszystkich zainteresowanych”.
W pierwszej szkoleniowej części głos zabrało troje prelegentów. Jan Wawrzyniak Dyrektor Zagranicznego Ośrodka Polskiej Organizacji Turystycznej w Berlinie przedstawił gronu preferencje cudzoziemca, czyli czym przyciągnąć Niemca – analiza i prognozy podróży turystycznych mieszkańców Niemiec. Po nim Adrian Pietraszkiewicz, Szef Kreacji, Członek Zarządu Fenomem przedstawił sukces swojej firmy realizującej kampanię promocyjną dla Wizzara – jak sprzedać 200 000 biletów lotniczych przez Facebooka. Anna Proszowska-Sala, Prezes Zarządu Citybell Consulting, przekonywała, że promocja turystyczna musi zachwycać i sprzedawać – wdrożenie innowacji i nowa perspektywa działania.
Te trzy panele tematyczne, prowadzone przez wysokiej klasy specjalistów dawały możliwość zdobycia wiedzy z zakresu social mediów, nowoczesnych form komunikacji oraz strategii działania na rynkach zagranicznych.
W drugiej części odbyła się debata poświęcona w całości zagadnieniom współpracy i rozwoju turystyki regionalnej. W dyskusji moderowanej przez Huberta Gonerę, Dyrektora Zarządzającego Landbrand udział wzięli: Marta Chełkowska (dyrektor Departamentu Turystyki i Promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego), Anna Zbierska (szefowa Biura Promocji Miasta Gdańska), Łukasz Wysocki (prezes Gdańskiej Organizacji Turystycznej), Mateusz Ankiersztejn (właściciel Hotel Bazuny w Kościerzynie), Włodzimierz Wolski (szef Centrum Informacji Turystycznej w Ustce), Marek Modrzejewski (kierownik biura Lokalnej Grupy Działania Wstęga Kociewia) oraz Piotr Kończewski (dyrektor biura Lokalnej Organizacji Turystycznej KOCIEWIE).
Ta część spotkania była doskonałą okazją do poznania kilku różnych modeli funkcjonowania LOTów we współpracy z branżą, samorządami czy innymi organizacjami pozarządowymi. Mimo różnych podejść, różnych warunków oraz potencjału, wszystkim udaje się funkcjonować dla dobra i rozwoju produktów turystycznych w regionie.
- To duże poczucie satysfakcji gościć tylu znamienitych osób z branży turystycznej, nie tylko Pomorza... W konferencji uczestniczyła i bacznie przysłuchiwała się Wiceprezes POT Elżbieta Wąsowicz-Zaborek. Cały czas płyną do nas podziękowania i ciepłe słowa od uczestników spotkania. To spora porcja promocji Tczewa i Kociewia w środowisku. Cieszę się, że wspólnymi siłami organizatorów z dużym wsparciem Prezydenta Miasta Tczewa udało się w krótkim czasie zorganizować to Pomorskie Forum Turystyczne - podkreśla Piotr Kończewski.