Od 1 stycznia 2013r. kwestie związane z obowiązkiem meldunkowym możemy załatwić podczas jednej wizyty w urzędzie. Od Nowego Roku nie musimy najpierw wymeldować się w jednym urzędzie, aby w drugim móc się zameldować. Wszystkie te czynności wykonamy w tym samym urzędzie, w którym będziemy dokonywać meldunku. Przy zameldowaniu nie będziemy podawali informacji o wykształceniu, czy obowiązku wojskowym. Nie ma również obowiązku przedkładania książeczki wojskowej.
Ułatwienia w kwestiach meldunkowych przewiduje ustawa o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw. Od 1 stycznia 2013r. zniesione zostały niektóre zapisy dotyczące obowiązku meldunkowego. Zgodnie z nowymi przepisami nie będziemy musieli najpierw wymeldować się w jednym urzędzie, aby w drugim urzędzie móc się zameldować.
Od Nowego Roku przy dokonywaniu zameldowania, nie ma obowiązku podawania informacji o wykształceniu, obowiązku wojskowym oraz przedkładaniu książeczki wojskowej. Zniesiono również sankcje karne m.in. dla obywateli polskich czy obywateli UE, za niedopełnienie obowiązku meldunkowego. Wcześniej zgodnie z przepisami , za niedopełnienie obowiązku meldunkowego groziła m.in. grzywna. Dłuższy jest także termin na zgłoszenie meldunku, poprzednio 4 dni, obecnie termin zostaje wydłużony do 30 dni. Będzie można dopełnić formalności meldunkowych w urzędzie przez ustanowionego pełnomocnika. Oznacza to, że ustanowiony pełnomocnik będzie mógł zarówno zameldować, jak i wymeldować z m miejsca pobytu stałego oraz miejsca pobytu czasowego, trwającego ponad 3 miesiące.
Ponadto od 1 stycznia 2013 roku nie ma obowiązku zameldowania obywateli polskich oraz obywatelu UE na pobyt czasowy, nie przekraczający 3 miesięcy. Nie ma także obowiązku meldunkowego wczasowiczów i turystów.