Opis zestawu egzaminacyjnego
Sprawdzian obejmuje wiadomości i umiejętności zawarte w wymaganiach określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w odniesieniu do trzech kluczowych przedmiotów nauczanych na dwóch pierwszych etapach edukacyjnych, tj. języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego. Zadania z języka polskiego i matematyki mogą być oparte na tekstach lub informacjach z zakresu historii lub przyrody.
Sprawdzian składa się z dwóch części:
CZĘŚĆ 1 - obejmuje zadania z języka polskiego i z matematyki,
CZĘŚĆ 2 - zadania z języka obcego nowożytnego. Szóstoklasista przystępuje do sprawdzianu z jednego z następujących języków: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego i włoskiego. Uczeń może wybrać tylko ten język, którego uczy się w szkole, jako przedmiotu obowiązkowego.
Obie części sprawdzianu są przeprowadzane jednego dnia. CZĘŚĆ I trwa 80 minut, a CZĘŚĆ II – 45 minut.
Zadania z języka polskiego i matematyki mają formę zamkniętą i otwartą. Wśród zadań otwartych z języka polskiego znajduje się dłuższa wypowiedź pisemna. Zadania z języka obcego nowożytnego mają formę zamkniętą. Zadania zamknięte to takie, w których uczeń wybiera odpowiedź spośród podanych. W zadaniach otwartych zdający samodzielnie formułuje odpowiedź.
Wyniki tegorocznego sprawdzianu pokazują, że uczniowie z województwa pomorskiego dobrze poradzili sobie z zadaniami z języka polskiego wymagającymi wyszukania w tekście informacji wyrażonych wprost i pośrednio (ukrytych). Z matematyki wykazali się między innymi umiejętnością opisywania części danej całości za pomocą ułamka na podstawie informacji przedstawionej graficznie. Uczniowie przystępujący do sprawdzianu z języka angielskiego, niemieckiego oraz rosyjskiego najlepiej poradzili sobie z rozwiązaniem zadań sprawdzających rozumienie ze słuchu.
Sprawdzian ujawnił również umiejętności, które uczniowie klas szóstych szkoły podstawowej opanowali słabiej. Trudność sprawiło uczniom zadanie z języka polskiego z zakresu świadomości językowej sprawdzające rozpoznawanie formy przypadka wyrazu użytego w wypowiedzi. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie, które wymagało umiejętności mnożenia oraz dzielenia ułamków dziesiętnych. W językach angielskim i niemieckim najtrudniejszym dla szóstoklasistów okazało się oparte na tekście zadanie sprawdzające umiejętność stosowania środków językowych.
Wyniki szkoły na tle gminy, powiatu, województwa i kraju.
Rozkłady wyników i parametry statystyczne rozkładu wyników sprawdzianu przeprowadzonego w kwietniu 2015 r.
Na wykresach zostały przedstawione procentowe rozkłady wyników uczniów bez niepełnosprawności oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Rozkład wyników uczniów – część 1. (ogółem)
Rozkład wyników uczniów – część 1. (język polski)
Rozkład wyników uczniów – część 1. (matematyka)
Rozkład wyników uczniów – część 2. – język angielski
Najczęściej osiąganym wynikiem przez uczniów ZSP Kaliska z części I to 46%, ( język polski 71%, matematyka 20%), w części II to 45%, 63%, 78%. Najwyższym wynik w części I to 98%(język polski 95%, matematyka 100%) a w części II to 100%.
Jedenastu uczniów w ZSP Kaliska uzyskało wynik powyżej 150% w porównaniu ZOW Piece tylko 6 uczniów . Z matematyki dwoje uczniów ZSP Kaliska uzyskało maksymalny wynik 100%, z ZOW Piece 95%. Biorąc pod uwagę najniższy wynik z j. polskiego można stwierdzić, iż w ZSP Kaliska wynosił 38%, a w ZOW Piece 29%., również z języka anielskiego wynik najniższy w ZSP Kaliska wynosił 30%, a w ZOW Piece 25%. Dwoje uczniów ZSP Kaliska zostało wytypowanych do stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego. Reasumując można stwierdzić, iż pomimo ogólnego wyniku niższego od ZOW Piece, ZSP Kaliska wykazuje większą ilość dzieci z wynikiem powyżej 150% z obu części.