Zakończenie projektu POKL I-XII/2013r. - VI edycji
Witam wszystkich bardzo serdecznie. Dzisiaj ostatni praktyczny dzień realizowanego przez 6 lat projektu, któremu nadaliśmy nazwę „Wiara w sukces-kluczem do jego osiągnięcia”. 6 edycji projektu realizowane było w latach 2008 -2013. Projekt był współfinansowany przez Europejski Fundusz Społeczny, w ramach Priorytetu VII- Promocja integracji społecznej, Działania 7.1- Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji, Poddziałania 7.1.1 - Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez ośrodki pomocy społecznej. Byliśmy jedną z pierwszych gmin w naszym powiecie i województwie, która podjęła się tego zadania. Inni widząc, że można i się da - również się włączali. Tak jak wszystko co nowe i nieznane – nie było łatwo. Tylko dzięki ogromnej determinacji z mojej strony i zaangażowaniu wszystkich pracowników ośrodka - realizowany projekt mogliśmy przeprowadzić – od początku do końca – razem. Po raz kolejny pracownicy Ośrodka potwierdzili, że w trudnych i budzących niepokój, a zarazem stanowiących wyzwanie zadaniach mogę na nich liczyć- pragnę Wam w tej chwili serdecznie za to podziękować. Wszyscy począwszy od koordynatora projektu, poprzez pracowników socjalnych bezpośrednio rekrutujących i monitorujących uczestników projektu, Panią główną księgową, która rozliczała projekt, księgowała faktury, przygotowywała umowy, a potem z koordynatorem projektu wnioski o płatność i bilans końcowy, pracownika administracyjnego, który odpowiedzialny był za decyzje z projektu, listy wypłat i wsparcie w działaniach pracowników socjalnych – Wam wszystkim pragnę teraz serdecznie podziękować. To było dla nas duże i ważne przedsięwzięcie, w którym wykazaliście swoja profesjonalność i zaangażowanie. Ale udało się także dlatego, że od samego początku projekt miał poparcie ze strony naszych lokalnych władz. To Rada Gminy przyjęła uchwałą projekt do realizacji. To Pan Wójt każdego roku popierał nasze wnioski o środki finansowe na zabezpieczenie wkładu własnego do projektu i żywo interesował się tym co dzieje się w projekcie. Zawsze- gdy była taka potrzeba - mogliśmy liczyć na jego pomoc i poparcie – za to bardzo serdecznie dziękuję. Przy realizacji projektów miękkich, w których brak namacalnych efektów takich jak nowy chodnik, budynek itp. często inne władze samorządowe nie chcą się angażować, bo jak mówią wydaje się sporo pieniędzy a efekty są oprawie niewidoczne. W wypadku naszych władz od samego początku do chwili obecnej wiedzieliśmy , że nasz projekt ma podobną rangę co wszystkie inne projekty realizowane w naszej gminie, ponieważ inwestycja w człowieka, zwłaszcza człowieka, który chce przejąć swój los w swoje ręce jest bardzo ważnym zadaniem. Dziękujemy za zrozumienie i stałe wsparcie w realizacji tego przedsięwzięcia. Od samego początku był z nami również Powiatowy Urząd Pracy w Starogardzie Gdańskim. Dzięki podpisanemu z Panem Dyrektorem PUP porozumieniu mogliśmy korzystać z bezpłatnych szkoleń i indywidualnych konsultacji ze strony doradców zawodowych. Potrafiliśmy się także porozumieć wtedy gdy zmieniły się przepisy i już nie można było wyłączyć uczestniczek projektu ze zgłaszania ich gotowości do podjęcia zatrudnienia w PUP. Współpraca przez te wszystkie lata z Urzędem Pracy była wzorcowa i nie da się ukryć, że osoby odpowiedzialne za tę współpracę, z którymi współpracowaliśmy, to wspaniali, otwarci, życzliwi i bardzo profesjonalni ludzie- dla których działania, które podejmowaliśmy wspólnie były równie ważne co dla nas, ponieważ związane były z aktywizacją zawodową i społeczną naszych wspólnych klientów. Za to dzisiaj szczególnie pragną podziękować Pani Wiolecie Strzemkowskiej-Konkolewskiej- Kierownikowi działu usług rynku pracy oraz Panu Ziemowitowi Wiciak- Kierownikowi Działu Instrumentów i Programów Rynku Pracy. Z nimi przede wszystkim współpracowaliśmy przy realizacji naszych projektów. To na nich mogliśmy zawsze liczyć gdy potrzebowaliśmy pomocy i wsparcia dla uczestników projektu – za całą dotychczasową współpracę – bardzo Państwu dziękuję. Naszym cichym ale pełnym wiary w nasze możliwości i umiejętności sojusznikiem w działaniach projektowych był Urząd Marszałkowski z Gdańska, a zwłaszcza Pan Maciej Kisała i jego współpracownicy – dzisiaj im wszystkim za pośrednictwem Pani Tamary Duśko pragnę bardzo serdecznie podziękować. W porównaniu z działalnością dużych Ośrodków- gdzie przy realizacji projektów dysponuje się specjalistyczną kadrą - dostrzeżenie i docenienie pracy naszego małego Ośrodka to dla nas wielki zaszczyt– dziękujemy. Pragnę teraz nawiązać do tego co udało się nam w ciągu minionych 6 lat realizować. Pierwszy projekt realizowany był w okresie od sierpnia do grudnia 2008r. W ramach I edycji prowadziliśmy - warsztaty z psychologiem, indywidualne terapie z psychologiem, warsztaty z pedagogiem, terapie i konsultacje z terapeutami w ośrodku leczenia uzależnień kurs opieki nad chorym w domu, kurs obsługi kas fiskalnych, kurs na pomoc kuchenną , kurs profesjonalnego sprzątania, zajęcia z doradcami zawodowymi itd. Koszt I projektu 100.484,93 zł
Drugą edycję projektu prowadziliśmy w okresie od lipca do grudnia 2009r.
W ramach II edycji realizowaliśmy wszystkie zadania wymienione w edycji I ale wprowadziliśmy dodatkowo kurs komputerowy i działania o charakterze środowiskowym tj.
- wycieczkę do Szymbarka – 21.08.2009
- wyjazd rodzinny na basen do Sopotu – 12.10.2009
- występ bezrobotnych Pań oraz poczęstunek na lokalnej imprezie pn. „Sami swoi”. Takie były potrzeby beneficjentek
Koszt projektu w II edycji wyniósł 157.985,90 zł
Trzecią edycję projektu realizowaliśmy w okresie od stycznia do grudnia 2010r.
W ramach tej edycji realizowano następujące działania i kursy zawodowe:
- warsztaty zespołowe oraz indywidualne terapie z psychologiem i pedagogiem
- warsztaty z doradcami zawodowymi
- kurs obsługi kas fiskalnych
- kurs obsługi komputera i pracy na podstawowych programach operacyjnych
- prace społecznie użyteczne
- kurs dbania o swój wygląd
- kurs dekorowania sal na imprezy okolicznościowe
- kurs ogrodnictwa
- działania o charakterze środowiskowym: wycieczka do Szymbarka, Malborka i do Multikina
Koszt projektu w III edycji wyniósł – 206.244,30 zł
Czwarta edycja projektu realizowana była w okresie od stycznia do grudnia 2011r.
Prócz zadań o charakterze podstawowym (psycholog, pedagog itd.) wprowadziliśmy dwa duże kursy zawodowe tj. opiekę nad chorym w domu i drugi kurs: organizowanie imprez okolicznościowych z elementami małej przedsiębiorczości.
Koszt IV edycji projektu wyniósł- 209.426,70 zł
Piątą edycję projektu rozpoczęliśmy w styczniu br. Zaostrzone kryteria narzucone przez Unię -sugerowane w wytycznych- obligowały nas do wyboru osób nie tylko bezrobotnych ale również niepełnosprawnych. Wymogiem stało się także znalezienie kandydatów, którzy podejmą naukę w szkole. Niezwykle ważnym czynnikiem był właściwy dobór osób, ponieważ projekt rozciągał się na cały rok 2012 i w części dotyczącej edukacji w szkole przechodził na 2013r. W wyniku weryfikacji klientek dokonano wyboru 13 Pan i spisano z nimi kontrakty socjalne - ustalając indywidualnie dla każdej z nich plany pracy, monitoringu i realizację zadań. W kontraktach zawarte zostały także zobowiązania Gops-u i Pań. Pierwsze zajęcia ( z pedagogiem) rozpoczęły się w kwietniu, dalej były zajęcia z doradcami zawodowymi, warsztaty i indywidualne konsultacje z psychologiem, kurs obsługi kas fiskalnych, kurs komputerowy , porady kosmetyczno-fryzjerskie i to co najważniejsze – kursy zawodowe. Panie samodzielnie zdecydowały o wyborze 2 kursów tj. kursu małej gastronomii i profesjonalny sprzedawca. Kursy składały się z dwóch części; 1 to część teoretyczna i była a realizowana z wykładowcami w świetlicy w Cieciorce, natomiast druga część - praktyka zawodowa. Tę część zajęć Panie realizowały w Starogardzie codziennie dojeżdżając na praktyki: 5 Pań miało praktyki w restauracji „Galedo” i 6 Pań w sklepach „Społem” w Starogardzie Gd.
Koszt V edycji projektu 143.918,65 zł
W 2013r. realizowaliśmy ostatnią w tym rozdaniu -VI edycję projektu adresowaną do 13 Pań, w tym 1 z Pań kontynuowała naukę w szkole średniej ( jej udział w projekcie przewidziano więc na 2 lata). Zaplanowane zajęcia na rok 2013r. były podobne jak w 2012r. przy czym uczestniczki wybrały dwa rodzaje kursów , a mianowicie kurs małej gastronomii i kurs fryzjerski z elementami wizażu. W przypadku 1 kursu praktyki zawodowe odbywały się w restauracji „U Ostoi” w Czarnej Wodzie , zaś drugi kurs realizowany był przez Pomorską Izbę Rzemieślniczą Małych i Średnich Przedsiębiorstw z Gdańska w Cieciorce. Tutaj firma dostarczyła swoje materiały i realizowała praktyki. Przewidywany koszt VI edycji projektu to kwota ok. 173.667 zł
A teraz co dały naszym uczestniczkom te kursy. Jak wygląda podsumowanie tych działań. Pozwolę sobie przytoczyć Państwu podstawowe informację podsumowujące. I tak:
W okresie od 2008r do 2013r. w projekcie brały udział 104 uczestniczki, w tym 2008 i 2009- po 20 uczestniczek, 2010-21 uczestniczek, 2011-20 uczestniczek, 2012-11 uczestniczek i 2013- 13 uczestniczek, w tym 1 z 2012r.
Dane o ich sytuacji na dzień dzisiejszy uczestniczek z lat 2008-2012 są takie:
W realizowanych projektach uczestniczki aktywnie brały udział we wszystkich zajęciach. Każda z Pań ukończyła projekt. Należy zwrócić uwagę, że każdy rok to inna, jedyna w swoim rodzaju grupa. Każda z tych grup ma swoją charyzmę i inny styl pracy. Miłe jest to, że Panie – dzięki uczestniczeniu w projekcie – zmieniły wiele w swoim życiu. Wszystkie panie brały czynny udział w zajęciach, warsztatach i szkoleniach mających na celu przygotowanie ich do aktywizacji zawodowej i społecznej. W wyniku analizy złożonych w 2013r. ofert – po wyborze najkorzystniejszej oferty - wyłoniono do realizacji większości zaplanowanych kursów i szkoleń firmę O.K. Ośrodek Kursów Wejherowo. Kurs komputerowy i kasy fiskalne prowadziła firma Centrum Edukacyjne- Marmołowski z Bytowa. Transport Pań na i z zajęć zabezpieczała Firma Pana Dariusza Beling. Posiłki na zajęcia warsztatowe zabezpieczał bar Pani Irminy Beling. Usługi fryzjerskie realizowane były przez nasze 3 zakłady – 2 z Kalisk i 1 z Pieców. Usługi kosmetyczne Panie realizowały w firmie kosmetycznej w Kaliskach. Kursy Zawodowe realizowane były przez Pomorską Izbę Rzemieślniczą Małych i Średnich Przedsiębiorstw oraz Firmę Usługową z Gdyni prowadzona przez Panią Marzenę Usarek. Dużo tych wiadomości ale podsumowując wszystkie projekty pragnę przyznać, że są one sukcesem przede wszystkim samych uczestniczek. To one – w czasie zajęć – musiały zorganizować i przygotować zmiany w swoim życiu domowym, rodzinnym i tym związanym z zagospodarowaniem czasu na udział w zajęciach. A czasami nie było łatwo, bo dziecko zachorowało, bo wizyta u lekarza, bo zaszły inne okoliczności i trudno pogodzić je z udziałem w warsztatach i szkoleniach. Ale należy podkreślić i to naprawdę jest sukces wszystkich Pań- wszystkie- jak się podjęły udziału w projekcie i zdecydowały na podpisanie kontraktu socjalnego - zrealizowały zaplanowane ustalenia i wskaźniki określone projektem od początku do końca – świadczy to o ich dużej determinacji by zmienić swoje dotychczasowe życie, o odpowiedzialności i zaangażowaniu ale również o tym że dobrane przez nas kursy, warsztaty i szkolenia trafiały w ich oczekiwania. Wszystkim uczestniczkom, instytucjom, naszym władzom, pracownikom - pragnę jeszcze raz serdecznie podziękować – to był dla mnie zaszczyt realizować dla Państwa i z Państwem to zadanie.